Diari JIM Petaling Jaya

Catatan tentang program dan aktiviti JIM Petaling Jaya

Sunday, March 26, 2006

Gotong Royong Hidayah Center


Saujana Puchong, 26-Mac -- Ahli JIM PJ bersama JKDP telah bersama-sama bergotong-royong untuk membersihkan Hidayah Centre (HC) cawangan Saujana Puchong petang semalam.

Gotong royong bermula sekita jam 5 petang. JIM PJ telah di ketui oleh Sdr Mohd Nor Said yang juga tinggal di kawasan tersebut. Bagi yang kali pertama sampai, tempat ini agak jauh ke dalam. Kalau kita ikut jalan ke Cyberjaya dari Puchong, selepas Pertronas sebelah kiri kita akan akan nampak simpang masuk ke kiri ke Bandar Bukit Puchong. Dari situ kita terus sahaja sampai ke penghujung jalan.

Samasa saya sampai semalam, berberapa orang yang telah berada di sana antaranya Sdr Mohd Nor, Wan Am (Timbalan Pengerusi JKDP), Us Fauzi, Cikgu Azmi, Dr Melasutra (Ketua Wanita JIM PJ) & Syed Ibrahim (Timbalan Presiden). Kita berbesar hati kerana masyarakat sekeliling seperti Sdr Shukor & anak-anak juga banyak membantu dalam menjayakan gotong-royong ini. Kemudian ramai lagi yang sampai bersama keluarga termasuk Sdr Kamal (SU JIM PJ), Pengerusi JKDP, Muhammad Sylvester dan NP1 JKDP, Aizuddin juga hadir menyumbang bakti.

Selesai bergotong-royang semua telah berkumpul untuk mendengar penerangan oleh Sdr Muhammad Sylvester, Pengerusi JKDP. Menurut beliau Hidayah Center di Saujana Puchong ini adalah penambahan terbaru selepas Bukit Beruntung yang mana kita telah ada 2 unit. Penempatan saudara baru di sini adalah untuk 3 bulan hingga setahun bergantung kepada keperluan. Saudara baru ini di kenal-pasti secara terus melalui JKDP, atau dengan kerjasama JAIS atau PERKIM. Semasa di sini kita akan melaporkan kehadiran mereka kepada balai polis yang berdekatan bagi membantu memantau keselamatan mereka ini. Program berkala juga di adakan untuk memberi pendidikan agama Islam kepada mereka, antaranya adalah dengan kerjasama JAIS sendiri.

Menurut beliau, setakat ini ramai yang telah menghulurkan bantuan dalam belbagai bentuk termasuklah memberikan rumah untuk di gunakan seperti di Saujana Puchong ini. JKDP bersama JIM PJ akan menyelia perjalanan Hidayah Center di Saujana Puchong dengan Sdr Mohd Nor Said sebagai 'focal-person' di sini. Majlis di akhiri dengan minum petang dengan juadah yang di bawa bersama, dan di serikan dengan hidangan Piza Special oleh Sdr Mohd Nor yang memang sejak dahulu terkenal dengan Piza beliau yang sedap. Kepada yang teringin nak rasa boleh contact Sdr Mohd Nor untuk membelinya.

Rumah telah di bersihkan, sekarang bantuan di perlukan untuk melengkapinya. Berikut adalah senarai kelengkapan yang diperlukan :-
Dapur gas - 1
Tong gas - 1
Katil doube decker - 3
Tilam - 6
Kipas siling - 2
Langsir
Sofa - 1 set
Almari buku
AlQuran dan buku-buku agama
Rak kasut - 1
Papan putih - 1
Tikar/carpet/alas - 4
Kerusi makan - 6
meja makan - 1
Selimut - 6
Bantal - 6
Sejadah
Bagi mana-mana individu dan pihak yang berkeinginan untuk memberi sumbangan kelengkapan seperti yang disenaraikan di atas (atau dalam bentuk kewangan), bolehlah terus berhubung dengan saya di talian 03-41089669 (off), 012-6615745 (HP) atau email abu_itqan@yahoo.com. Sdr Mohd Nor boleh di hubungi di 019-3592566.

Semoga diberkati Allah.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home