Diari JIM Petaling Jaya

Catatan tentang program dan aktiviti JIM Petaling Jaya

Sunday, March 05, 2006

Belajar Bahasa Arab

Assalamualaikum A/I semuga dirahmati Allah. Di sini saya masukkan sekali lagi beberapa panduan umum mempelajari bahasa Arab yang telah saya hantar kepada JIM-PJ-net beberapa lama dahulu semuga ada mamfaatnya untu kkita semua.


Sebagai menyahut seruan Sheikh Jusri supaya saya menulis berkenaan bahasa Arab sukacita saya tulis semula satu 'karangan" yang saya pernah tulis di satu masa dahulu iaitu ketika tiada alat komunikasi canggih seperti sekarang yang paling canggih mampu dimiliki oleh orang berada ialah alat 'ATUR' yang dijingjing (atau 'ghembiang") kata orang utara. karangan ini sebenarnya hilang buat sekita di dalam simpanan saya sendiri dan saya menemuinya semula ketika mengemas fail-fail lama.Saya yakin isinya masih releven lagi di waktu kini dengan sedikit ubah suai.

Saya masih ingat lagi kata -kata Akh Us Muhsin bekas pensyarah UIA beliau juga adalah abang Us Dr Farid yang menegaskan bahawa sebagai akh dan ukht kita semua 'wajib' menguasai bahasa Arab dan bagi orang yang belum faham lagi bahasa ini mereka hendaklah menanam keazaman untuk menguasainya dalam masa tertentu samada setahun, dua tahun seterusnya hingga lima tahun.

Di antara perkara utama untuk menguasai b Arab ialah mengingati sebanyak mungkin perbendaharaan kata dalam b Arab ( Ini sama juga seperti bahasa lain walaupun pada hakikatnya kita masih mampu menggunakan bahasa ini dengan kadar perkataan yang sedikit asalkan kita faham ilmu sarf atau morfologi arab kerana dari satu kata dasar kita dapat memecahkannya kepada berpuluh-puluh perkataan lain). Ada orang berkata bahawa kita perlu mengetahui 3000 perkataan untuk membolehkan kita menggunakan sesuatu bahasa itu. Saya pula berpendapat bahawa jika kita menguasai sekitar 100 patah perkataan sahaja pun sudah memadai untuk bercakap dalam b Arab disamping terus berusaha menambah bilangannya dari hari ke hari berikutnya.
.Saya harap i/a dapat menbaca teks arab dari tulisan ini dengan memuat turun fon arab atau memasukkan progran arab dalam komputer masing-masing.

Saya telah berjanji untuk memberi petua bagi menambah perbendaharaan kata. Petua ini adalah dari pengalaman saya sendiri dan juga pengalaman rakan-rakan saya yang belajar di Malaysia.Pengalaman orang yang pernah belajar bahasa arab di luar negara berlaianan dengan apa yang akan saya berikan.Di luar negara khususnya di negeri arab kita sentiasa berdepan dengan suasana terpaksa dan memaksa diri kita untuk bercakap dan memahami bahasa arab (ini pun sama seperti bahasa Inggeris dll) suasana inilah sebenarnya guru kita mahu tidak mahu kita terpaksa berkomunikasi dengan bahasa tempatan kecuali di tempat tertentu yang terdapat ramai orang Melayu di situ maka kita kurang berkomunikasi dgn b.arab sesama rakan dari Malaysia jadi keadaan ini kurang membantu kita menguasai b. arab.

Pertama sekali kita 'wajib' ada kamus kerana seorang guru saya pernah berkata "kalau hendak belajar bahasa arab tetapi tak ada kamus itu kerja karut. Berbagai kamus boleh didapati di pasaran pilih saja yang mana berkenan tetapi biarlah yang agak tebal dan mahal sedikit kerana isinya tentu lebih baik dan banyak jumlah perkataan. Saya pernah diminta untuk mencadangkan apakah kamus yang terbaik untuk dibeli? Saya tidak dapat memberi cadangan terbaik setakat ini tetapi antara yang terbaik ialah ÞÇãæÓ ãÑÈæí 'Kamus Marbawi' tulisan Sheikh Idris Al Marbawi .Beliau menulis kamus ini pada tahun 1937 namun masih segar digunakan dan sangat berkat kerana kebanyakan ulama di negara ini semuanya pernah menggunakan kamus ini dan ia boleh didapati di kedai-buku.
. Kamus yang ada itu hendaklah dibuka selalu disamping cuba mengingati beberapa perkataan dalam sehari. Mungkin kita agak bosan dengan cara ini jadi kita perlu ada cara lain untuk mengingati sebanyak mungkin 'vocab' atau ãÝÑÏÇÊ dalam b .Arab.Selain dari memiliki kamus kita juga perlu ada buku catatan kecil yang mudah untuk dibawa kemana-mana kerana semua perkataan yang ada dalam kamus takkan hilang apa yang hilang ialah apa yang ada dalam ingatan kita.

Kita sentiasa membaca Al-Qur'an, Hadis berdoa dan melakukan semua ibadat dalam b.arab.Mungkin sudah banyak makna-makna yang kita telah tahu tak kurang juga lebih banyak lagi makna yang kita tak tahu.Apa yang kita tak tahu inilah yang kita perlukan kamus.Mungkin akan menjadi lebih bosan nak cari semua makna dalam kamus.Jangan risau cuba lakukan cara berikut.

Buku catatan dan pen/pencil perlu sentiasa ada bersama kita.Bila membaca tek Arab cuba perhatikan mana-mana perkataan yang kita sangat tertarik untuk mengetahui maknanya (bukan keseluruhan sesuatu ayat itu) mungkin perkataan utama bagi ayat itu atau sesuatu perkataan yang sedap bunyinya,perkataan yang agak pelik untuk disebut atau perkataan yang sering kita ulang menyebutnya setiap hari tetapi kita masih tak tahu ertinya lagi. Jadi perkataan beginilah yang perlu dicatat dalam buku kecil tadi (mesti catat dulu ) selepas itu barulah kita buka kamus mencari maknanya.Apa macam? cuba try Åä ÔÇÁ Çááå semua perkataan tadi (kalau tak semua mungkin separuh) akan terpahat dalam ingatan kita.

Cara yang saya sebut tadi kita mencari makana perkataan Arab dalam b Melayu (perlu ada kamus Arab/Melayu) Ada satu panduan lagi cara kita mencari makna Melayu dalam b Arab (Jadi kita perlu ada juga kamus Melayu/Arab).Kita mungkin ingin tahu apa erti perkataan tertentu dalam b Arab Contohnya apa makna angin yang keluar dari saluran belakang (minta maaf saya guna contoh yang kurang sopan sikit tapi contoh macam inilah yang senang nak ingat - dalam b. Arab kalau angin yang berbunyi makna lain yang tak berbunyi pun ada maknya juga.Inilah istimewanya b.arab) Sama juga macam cara pertama tadi tulis dulu perkataan 'k........' dll yang seumpama dengannya lepas itu carilah dalam kamus.

Bersambung.................................

1 Comments:

  • At 9:37 PM, Blogger Shamsul JIM said…

    Salam,
    Dicadangkan utk font/huruf Arab dapat dilampirankan sebagai pdf file

     

Post a Comment

<< Home