Diari JIM Petaling Jaya

Catatan tentang program dan aktiviti JIM Petaling Jaya

Sunday, August 06, 2006

Lawatan JIM Pusat ke Selangor

Shah Alam, 6-Ogos -- JIM Pusat telah mengadakan lawatan untuk berjumpa pimpinan JIM negeri & daerah di negeri Selangor. Pertemuan itu telah berlangsung di Masjid Shah Alam dari jam 3-7 petang. JIM Negeri Selangor dan beberapa daerah telah membentangkan pecapaian Perancangan Strategik (PS) dan juga beberapa contoh program yang telah dijalankan.

Sdr Nahar, Setiausaha Agung JIM Pusat dan juga Sdr Presiden menyentuh bahawa kita mesti memastikan bahawa perancangan, strategi, program dan juga prioriti negeri & daerah perlulah berdasarkan PS yang telah digariskan dan berusaha sebaik mungkin mencapai KPI yang telah ditetapkan.

Apa kata pimpinan negeri dan pusat?

Dari YDP JIM Negeri Selangor

Assalamualaikumwrt.;

JIM Negeri Selangor Darul Ehsan merakamkan penghargaan dan terima kasih atas lawatan kerja JKP ke Selangor. Terlebih dahulu kami mohon maaf atas berapa koordinasi teknikal yang berlaku. Kami juga memohon maaf kerana tiada apa juadah dan minuman yang disajikan sebagai meraikan rombongan. Lain kali insya Al;ah jika ruang masa mencukupi.

Banyak tindakan susulan yang Selangor perlu ambil. Iltihzam kita dimantapkan dan bagitu juga istiqamah kami akan diserlahkan melalui usaha berterusan dimedan dakwah ini. Teguran diambil kira bagi memacu kerja terencana dan strategik mencapai tuaian yang diimpikan.

Insya Allah we have the PASSION dan PATIENCE dalam menjelajah tariquddakwah. Kami berdoa agar kita dai'illallah yang punya jatidiri tinggi dan tidak menjadi PATIENT untuk dirawat kerana leka dalam jalanan.

Sehubungan dan mengambil kesempatanini memaklumkan kepada Saudara Nahar selaku Setiausaha Agung bahawa Mesyuarat Perwakilan Negeri akan diadakan pada 30hb September 2006 bersamaan 7hb Ramadan 1427. Sempena MPN tersebut kami merancang mengadakan IFTAR PERDANA Negeri Selangor yang akan mengedar tikit sedikit masa lagi untuk jualan hidangan berdulang. Berderma dan membina ukhwah dengan dapat duduk makan sedulang. Saudara Razali sedang merancang perincian penuh program.Kami berharap semua saf JKP akan dapat turut serta nanti.

Sekali lagi ucapan terima kasih dan pohon maaf atas kekurangan yang berlaku.

Fadzil bin Hj. Abdullah
YDP JIM Selangor

-------------------------------------------------------

Daripada SU Agung JIM Pusat

naharmn@tm.net.my wrote:
Salam

Alhamdulillah Lawatan Kerja JKP ke JIM Negeri Selangor dan 9 JIM Daerah di bawahnya telah diadakan pada hari Ahad, 6 Ogos 2006 bertempat di Masjid Negeri Selangor. Sdr Presiden, Sdr Tim Presiden, Sdr Naib Presiden Prof Dr Sahrim dan ana telah hadir. Turut hadir adalah JKPW, Pn Rosmawati, Pn Mas Ahmah serta Ustzh Marhamah.

JIM Selangor yang mempunyai jumlah ahli JIM teramai mempunyai aktivisme yang pelbagai. JIM IPT Selangor yang dipimpin oleh Br Fauwaz dengan pasukannya mempunyai gerak kerja yang baik. Secara umum koordinasi dengan daerah-daerah di Selangor dalam aspek ini telah dilakukan. Mereka juga terlibat membantu menjayakan MISI. Satu perkara yang elok diikuti oleh yang lain adalah rancangan mereka untuk mengadakan “retreat” JIM IPT Selangor pada awal bulan September 2006- sebelum MPN. Retreat ini antara lain adalah untuk menilai prestasi dan merancang untuk bergerak ke hadapan, juga untuk membantu membuat laporan bagi MPN. Mereka sebenarnya akan buat “pra-MPN” bagi JIM IPT Selangor!–satu tindakan yang boleh dikuti oleh JK-JK lain di Selangor mahupun negeri-negeri lain.

KRJ telah digerakkan dengan baik di kebanyakan daerah di Selangor. Antara KRJ yang menonjol adalah KRJ Sepang yang sudah 8 tahun mengusahakan Pusat Bimbingan Remaja, KRJ Petaling Jaya serta KRJ Ampang Jaya. JIM Daerah Ampang Jaya juga, seperti yang kita sedia maklum terus ke hadapan dengan program aulad, Nadi Asybal.

Dakwah kepada non-muslim juga giat dilaksanakan di pelbagai daerah di Selangor. Terdapat dua Hidayah Centre di Selangor, satu di daerah Hulu Sngor dan satu lagi di Daerah P Jaya. Dakwah secara langsung kepada non-muslim juga giat dilakukan oleh JIM Daerah Klang dengan kegiatan dakwah di hospital.

WJIM Selangor dan Daerah-daerahnya terlibat dalam menjayakan perkara 1.5 dalam Perancangan Strategik JIM. Wanita JIM Sngor kuhususnya JIM PJ, Petaling dan dan beberapa daerah berdekatan telah memberi sokongan yang kuat bagi menjayakan RS.

Sebagai negeri yang hampir kepada JIM Pusat, sokongan yang diberikan bagi menjayakan aktivisme JIM Pusat amat kami hargai. Antaranya adalah sokongan bagi menjayakan SHAMDI, beberapa perhimpunan awam serta menggerakkan aktivisme ulama dan Palestin.

Dengan usaha yang lebih bersungguh-sunguh serta perancangan dan koordinasi yang lebih mantap, JIM Selangor dan Daerah-daerah di bawahnya akan dapat memberi impak dan sumbangan yang lebih bermakna dalam menjayakan Perancangan Strategik JIM.

Jzkk kepada semua yang hadir serta semangat ukhuwah dan keterbukaan yang dizahirkan.

Wassalam

Nahar Md. Nor
Pengerusi JK Pembangunan Negeri dan Daerah
019-3328141

1 Comments:

  • At 7:11 AM, Anonymous Anonymous said…

    assalamulaikum

    saya berminat untuk menyertai JIM Selangor. jika ada aktiviti yang boleh saya sertai, saya minta tolong hubungi saya melalui email langgansampah@yahoo.com

    terima kasih

     

Post a Comment

<< Home